Problem vid öppnande och sparande av dokument

Om du använder webbläsaren Internet Explorer och får problem med att öppna upp de skapade dokumenten, får varningsmeddelande om filfel eller får upp inloggningsrutan på nytt (se exempel på bilden nedan) beror det på en säkerhetsinställning i webbläsaren.


 

Gör så här för att åtgärda problemet:

1. Klicka på Verktyg i översta menyraden (kan även visas endast som en ikon längst upp till höger i webbläsaren - ser då ut som ett kugghjul).

2. Klicka på "Internetalterntiv" näst längst ned i menyn som då visas.

3. Klicka på fliken "Säkerhet".

4. Klicka på symbolen för "Betrodda platser" (ser ut som ett V).

5. Klicka på den gråa knappen "Platser" strax under rutan för symbolen "Betrodda platser".

 

6. Klicka på "Lägg till" för att lägga till tjänstens webbsida som en säker plats.

 

Krav på att spara dokumenten innan du kan öppna dem

Om du får problem med att Internet Explorer kräver att dokumenten ska sparas innan du kan öppna dem, beror även det på en inställning i webbläsaren.

Gör så här för att ändra inställningen:

1. Klicka på Verktyg i översta menyraden (kan även visas endast som en ikon eller tre punkter (...) längst upp till höger i webbläsaren).

2. Klicka på "Inställningar" längst ned i menyn som då visas.

3. Scrolla längst ned och klicka på "Visa avancerade inställningar".

4. Under "Nedladdningar" finns alternativet "Fråga mig vad jag vill göra med varje nedladdning" som är inställd på "På". Ändra till "Av", så får du tillbaka möjligheten att öppna dokumenten utan att behöva spara dem först.